آشنا شو

آشنایی با صفحات وب مفید

آشنا شو

آشنایی با صفحات وب مفید

در این وبلاگ با بهترین سایتهای روز دنیا آشنا شو !

پیری پوست چیست؟ (همه چیز درباره کلاژن)

شنبه, ۱۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۰۵ ب.ظ

کلاژن سازی پوست کلاژن سازی پوست
حتما کلمه کلاژن را بارها و بارها در محصولات مراقبت از پوست دیده اید. اگر بخواهم این کلمه را خیلی واضح توضیح دهم به شما می گویم کمی از پوست خود را به آرامی لایه برداری کنید. همانطور که می بینید پوست پس از کشش به حالت اولیه خود باز می گردد و این به دلیل وجود کلاژن در پوست است که سلول ها و لایه های پوست را مانند یک چسب قوی در کنار هم نگه می دارد.
کلاژن پوست را به شما نشان می دهد
کلاژن چطور؟
نام کلاژن (کلاژن) که از کلمه یونانی گرفته شده است، پروتئینی سخت، نامحلول و فیبری است که بخش بزرگی (حدود یک سوم) از پروتئین بدن ما را تشکیل می دهد.
کلاژن یکی از مهم ترین اجزای پوست، استخوان ها و دندان ها، ماهیچه ها، تاندون ها و رباط ها است. در واقع، همانطور که قبلاً اشاره کردم، کلاژن مانند چسبی است که بافت های مختلف بدن را در کنار هم نگه می دارد.
حداقل شانزده نوع پروتئین کلاژن در بدن ما وجود دارد و هر یک از آنها بخشی از انسجام و ثبات بافت های بدن را تامین می کند. علاوه بر این، کلاژن به پوست خاصیت ارتجاعی می بخشد و با حفظ آب در بافت پوست از خشکی و چین و چروک جلوگیری می کند.
این پروتئین در درم یا لایه میانی پوست به تشکیل شبکه فیبری از سلول ها به نام فیبروبلاست کمک می کند که اساس تولد و رشد سلول های جدید پوست است. این عمل به مرور زمان پوست را جوان نگه می دارد. کلاژن همچنین در جایگزینی و ترمیم سلول های مرده، قدیمی و آسیب دیده پوست نقش دارد.
از نظر تخصصی باید اشاره کنم که انواع کلاژن به صورت پروکلاژن در بدن تولید می شود. بنابراین، دو اسید آمینه پرولین و گلیسین با ویتامین C ترکیب می شوند و پروکلاژن را تشکیل می دهند. بنابراین، بدن به طور طبیعی کلاژن تولید می کند و خوشبختانه ما می توانیم با دریافت مقدار مناسب مواد مغذی به بدن در ساخت این پروتئین مهم کمک کنیم.
بیشتر بخوانید: ماساژ صورت در منزل (آموزش گام به گام ماساژ در منزل)
آیا کلاژن تولید شده در بدن باقی می ماند؟
مانند بسیاری از موادی که در بدن یافت می شود، پروتئین کلاژن نیز پس از تولید کاهش می یابد و در صورت عدم تولید، دوباره جایگزین می شود که منجر به علائم پیری و پیری پوست و مشکلات دیگری مانند پوکی استخوان می شود.
اما چه چیزی می تواند کلاژن بدن را کاهش دهد؟
افزایش سن منجر به کاهش کلاژن در بدن می شود
با بالا رفتن سن، کلاژن کمتری تولید می شود و کیفیت کلاژن تولید شده کاهش می یابد، در حالی که سفتی و کشسانی پوست کاهش می یابد.
ساختار کلاژن به ژن های انسان بستگی دارد.
میزان و کیفیت کلاژن تولید شده و حتی تخریب آن در بدن به ژنتیک افراد بستگی دارد.
عوامل محیطی بر تولید کلاژن تأثیر می گذارد.
عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و آلودگی هوا نیز سرعت پیری پوست را افزایش می دهد.
سبک زندگی و تغذیه نامناسب باعث افزایش روند تخریب کلاژن می شود.
سبک زندگی نامناسب مانند سیگار کشیدن یا مصرف زیاد فست فود، روند کلاژن سازی و در نتیجه حفظ ساختار پوست، بهبود زخم و التهاب پوست را کند می کند و یکی از عوامل ایجاد چین و چروک و پیری پوست است. .
بیماری ها یا داروها می توانند تولید کلاژن را به طور موقت یا دائم کاهش دهند.
در برخی از بیماری های خودایمنی مانند لوپوس یا سرطان، درمان با شیمی درمانی باعث کاهش کلاژن در بدن می شود.
چگونه تولید کلاژن را در بدن افزایش دهیم؟
برخی از عواملی که باعث کاهش میزان کلاژن در بدن می شوند، مانند پیری یا بیماری های ژنتیکی، قابل پیشگیری نیستند، اما فناوری می تواند میزان جایگزینی کلاژن را در بدن افزایش دهد.
همچنین بخوانید : درمان های اسیدی پوست و فواید شگفت انگیز برای درمان لک و جوش
خوشبختانه اولین و معقول ترین راه داشتن یک رژیم غذایی مغذی، اساسی و مطمئناً سالم است که عناصر مورد نیاز بدن را تامین کند.
سفیده تخم مرغ، غلات کامل، محصولات لبنی، کلم، مارچوبه و قارچ حاوی اسیدهای آمینه پرولین و گلیسین هستند. علاوه بر این ویتامین C که در انواع میوه ها و سبزیجات وجود دارد به همراه اسید هیالورونیک برای تولید کلاژن در بدن ضروری است.
علاوه بر این، مصرف پروتئین های حاوی اسیدهای آمینه ضروری مانند گوشت بدون چربی، مرغ، غذاهای دریایی، محصولات لبنی و حبوبات برای تولید کلاژن مهم هستند.
به طور کلی فهرست مهم ترین مواد غذایی برای کلاژن سازی به شرح زیر است:
آبگوشت استخوان یا آبگوشت خودتان
ژلاتین به صورت غضروف یا قلم یا ژله می آید
مرغ
یک ماهی
سفیده تخم مرغ
مرکبات و انواع توت ها
سیر
گوجه فرنگی
نوع لوبیا
بادام
فلفل از هر نوع و رنگی
استفاده از مکمل های کلاژن
در حالی که خوردن غذاها و سبزیجات تازه همیشه اولین، راحت‌ترین و مفیدترین پیشنهاد است، مانند بسیاری از مواد مغذی خوراکی موجود، مکمل‌های کلاژن به شکل پودر و قرص نیز منبع خوبی از کلاژن هستند.
همچنین از آنجایی که محصولات غذایی معمولاً مواد مغذی قابل جذب بسیار کمی را در اختیار بدن قرار می دهند، برای اطمینان از مقدار زیاد، مصرف مکمل ها با غذای واقعی ضروری است.
خواص درمانی کلاژن
اغلب هنگام بررسی و خرید محصولات مراقبت از پوست، با کرم ها یا سرم هایی مواجه می شوند که کلاژن یا کلاژن سازی در پوست را تحریک می کنند و خاصیت ضد پیری و جوان کنندگی دارند. در نظر داشته باشید که این محصولات تنها در صورت استفاده مداوم می توانند نتایج دلخواه را ارائه دهند و فقط به صورت موضعی عمل می کنند و نقشی در افزایش ذخایر کلاژن بدن ندارند.
البته اخیراً محصولاتی با پپتیدهای کلاژن به بازار عرضه شده است که نمونه های کلاژن قابل جذب و پوست را با اثرات مثبت ارائه می دهد.
همچنین بخوانید : تفاوت جوش و آکنه چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟
راه حل های بالینی برای افزایش کلاژن پوست
امروزه بازار مراقبت های زیبایی و مراقبت از پوست بسیار داغ است و البته راه های مطمئن و موثر برای از بین بردن لک ها و مشکلات پوستی کم نیست. در زیر به روش های بالینی موثر در زمینه کلاژن سازی پوست اشاره می کنم:
روش اول: تزریق کلاژن و پوست
در یک تعریف ساده، تزریق کلاژن به معنای وارد کردن مواد جایگزین کلاژن طبیعی (مانند زیدم و زیپلاست) به لایه زیرین پوست (درم) است که طی آن پوست شادابی خود را به دست می‌آورد و خاصیت ارتجاعی خود را افزایش می‌دهد.
روش دوم: نور درمانی با نور LED قرمز
یکی از درمان های بالینی برای تولید کلاژن در پوست، درمان با ال ای دی است که خوشبختانه یکی از ایمن ترین روش های غیرتهاجمی است. استفاده از نور درمانی در از بین بردن بسیاری از بیماری های پوستی، چین و چروک یا افتادگی پوست موثر است.
روش سوم: میکرودرم ابریژن
یکی از بهترین روش های جوانسازی که اثر آن در همان جلسه اول قابل مشاهده است، روش میکرودرم ابریژن است. این تکنیک اساساً با از بین بردن لایه مرده و کثیف پوست، آبرسانی به لایه زیرین و تشکیل کلاژن عمیق و درمان بسیاری از بیماری های پوستی مانند افتادگی، چین و چروک، جوش، آکنه و هایپرپیگمانتاسیون عمل می کند.
روش چهارم: هیدرودرم ابریژن
این روش مانند روش قبلی به منظور پاکسازی، جوانسازی و کلاژن سازی پوست انجام می شود، با این تفاوت که روش هیدرودرما بر روی آبرسانی و تغذیه پوست با کمک سرم ها و عصاره های گیاهی و تاثیر بر روی پوست تمرکز دارد. تمدید عالی است . اینجوری بزرگتر..
من فاطمه حبشی هستم و با تشکر از همکاری شما با این مقاله آموزشی، پیشنهاد می کنم از دوره های آکادمی فلدورا برای آشنایی بیشتر با درمان های زیبایی و بهداشتی استفاده کنید.
 

پیری پوست چیست؟ (همه چیز درباره کلاژن)
 

  • مدیر آشنا شو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی