آشنا شو

آشنایی با صفحات وب مفید

آشنا شو

آشنایی با صفحات وب مفید

در این وبلاگ با بهترین سایتهای روز دنیا آشنا شو !

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار می کند؟

جمعه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۱۰ ق.ظ

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار می کند؟

اگر به یک چاپگر مناسب نیاز دارید که بتواند متن و تصاویر را با سرعت و کیفیت بالا چاپ کند. خرید پرینتر لیزری را در نظر بگیرید. پرینترهای لیزری یکی از بهترین و محبوب ترین پرینترهای موجود در بازار ایران هستند. سرعت و دقت چاپ بسیار بالاتر از چاپگرهای دیگر است. به همین دلیل از پرینترهای لیزری هم برای نیازهای اداری و هم برای نیازهای شخصی و خانگی استفاده می شود.

برای آشنایی بیشتر با چاپگر لیزری و نحوه عملکرد آن و آشنایی با انواع آن با ما همراه باشید.

تاریخچه پرینتر لیزری و چاپ لیزری

زیراکس چاپگر لیزری را در دهه 1960 توسعه داد، زمانی که ایده استفاده از لیزر برای ایجاد تصاویر روی درام دستگاه کپی برای اولین بار متولد شد. پرینترهای لیزری به طور گسترده در دفاتر بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند زیرا کارایی بیشتری نسبت به چاپگرهای جوهر افشان دارند.

وظیفه اصلی چاپگر دریافت تصاویر و متن از رایانه و چاپ آنها بر روی کاغذ است. کیفیت بالا و سرعت فرآیند چاپ یکی از مزیت های اصلی پرینترها است و با پرینترهای لیزری می توانید متن و گرافیک را با کیفیت بالا و سریع چاپ کنید.

عملکرد پرینترهای لیزری مانند دستگاه های کپی است. در واقع سازندگان چاپگرهای لیزری را بر اساس عملکرد دستگاه های کپی طراحی کرده اند. همانطور که می دانید در دستگاه کپی یک پرتو نور شفاف از صفحه نمایش عبور می کند و تصویر مورد نظر را روی کاغذ کپی می کند. پرینتر لیزری نیز به همین صورت عمل می کند.

پرینتر لیزری چیست؟

ممکن است پس از مالش برخی اجسام به یکدیگر، الکتریسیته ساکن ایجاد شده باشد. به عنوان مثال وقتی بادکنکی را روی لباس های پشمی خود قرار می دهید، متوجه می شوید که بادکنک پلاستیکی به سمت پارچه پشمی جذب می شود. در این فرآیند الکترون ها از سطح یک ماده کشیده می شوند و روی سطح ماده دیگری قرار می گیرند. این در مورد پرینترهای لیزری نیز اتفاق می افتد. در پرینترهای لیزری این نیروی الکترواستاتیک است که باعث فرآیند چاپ می شود. الکترواستاتیک نیرویی است که بارهای الکتریکی با آن تعامل دارند.

تصور کنید که وقتی پرینتر لیزری روشن است، نور لیزر به عقب و جلو می‌رود تا تصویر مورد نظر روی سیلندر ایجاد شود که شارژ نیز می‌شود. نام سیلندر حامله درام است. سپس تونر دستگاه نیز شارژ می شود و با توجه به فرمان انتقال شارژ، تونر تصویر را به کاغذ منتقل می کند. سپس تصویر به کاغذی که روی کاغذ قرار می گیرد و حرارت فیوزر منتقل می شود. با این روش چاپگر لیزری بر خلاف دستگاه فتوکپی نیازی به سند فیزیکی برای چاپ ندارد و اسناد موجود در کامپیوتر را می توان به سرعت و به راحتی چاپ کرد.

چاپگر لیزری چگونه کار می کند؟

هنگامی که به دستگاه چاپگر دستور داده می شود که یک سند را چاپ کند، موتور چاپگر لیزری پس از دریافت سیگنال از دستگاه روشن می شود و فرآیند چاپ آغاز می شود.

چرخ شارژ فرمان را به صورت الکترواستاتیک شارژ می کند. یک پرتو لیزر به سمت آینه چند ضلعی شلیک می شود و تصویری را ایجاد می کند که به سمت چرخ حساس به نور پخش می شود. سپس ذرات تونر به صورت الکترواستاتیکی به سمت تصویر روی چرخ جذب می‌شوند و بار قوی‌تر تونر را از درام روی کاغذ می‌کشد. در نهایت تصویر از یک بخاری عبور می کند و با استفاده از حرارت و فشار روی کاغذ ثابت می شود. لیزرهای رنگی از همین روش برای چاپ آبی، قرمز، زرد و سیاه استفاده می کنند.

برای درک نحوه عملکرد پرینتر لیزری، ابتدا باید با قسمت های مهم این چاپگرها آشنا شوید. در ادامه این مقاله با اجزا و قطعات پرینتر لیزری بیشتر آشنا خواهید شد.

قطعات و اجزای پرینترهای لیزری

در داخل پرینتر لیزری یک منبع نور ثابت و یک آینه چند ضلعی پیدا خواهید کرد. قسمت های اصلی چاپگر شامل چرخ تغذیه، چرخ راهنمای کاغذ، درام، کارتریج تونر و چرخ انتقال است. دستگاه گرمایش در این چاپگرها از یک چرخ فشاری و یک چرخ چرخشی تشکیل شده است.

تونر در پرینترهای لیزری

تونر یکی از مهم ترین قطعات دستگاه های لیزر است که وجود آن برای چاپگر به همان اندازه اهمیت دارد که جریان خون در رگ ها برای زندگی انسان مهم است. جوهر باید برای چاپ تصاویر و متن در چاپگرهای جوهر افشان استفاده شود. اما وضعیت دستگاه های لیزر متفاوت است. تونر وظیفه چاپ متن روی کاغذ در دستگاه های لیزر را بر عهده دارد. آنچه شما باید بدانید این است که تونر همان جوهر نیست. در عوض، تونر پودر و خشک است و حاوی ریز ذرات باردار الکتریکی است. تونر لیزری برای پرینترهای لیزری بسیار مهم است. تونرها یکسان نیستند، هر چاپگر لیزری از تونر مخصوص به خود استفاده می کند. درست است که تونر نقش بسیار مهمی در دستگاه لیزر دارد، اما برای عملکرد صحیح آن نیاز به قطعات دیگری از دستگاه لیزر دارد که در ادامه خواهید آموخت.

درام پرینتر لیزری

در پرینترهای لیزری، درام قسمت بسیار مهمی است که شکل استوانه ای دارد. درام توسط یک سیم با جریان الکتریکی مثبت شارژ می شود. با چرخش درام در چاپگر، لیزر بر روی سطوح قابل چاپ می تابد. درام اکنون پودر سیاه پر از تونر را روی کاغذ منتقل می کند. این پودر بسیار ریز است و فقط به قسمت هایی از کاغذ که بار منفی دارند می چسبد. انتقال بارهای مثبت به کاغذ دارای بار منفی به دلیل انتقال الکترواستاتیکی است.

فیوزر در پرینترهای لیزری

واحد گرمایش غلتکی داغ در چاپگر لیزری است که کاغذ از آن عبور می کند تا پودری که روی کاغذ ریخته می شود در اثر این حرارت و فشار ذوب شده و در الیاف کاغذ ته نشین شود.

انواع پرینترهای لیزری

پرینترهای لیزری یکی از بهترین گزینه ها برای چاپ، اسکن، کپی و فکس هستند. اما انواع مختلفی از چاپگرها وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

استفاده از پرینترهای لیزری تک و چندگانه

چاپگرهای یکبار مصرف فقط یک کار را انجام می دهند - چاپ متن و اسناد گرافیکی روی کاغذ. با این حال، چاپگرهای چند منظوره دارای دستگاه های مختلفی برای فکس، اسکن، چاپ و کپی اسناد هستند. MFP ها معمولا در محیط های اداری، شرکتی و خرده فروشی استفاده می شوند. زیرا کارهایی مانند فکس، پرینت و کپی اسناد باید به طور مرتب در محل کار انجام شود. هزینه های خرید و نگهداری پرینترهای چند کاره بیشتر از پرینترهای تک کاره است. اما برای مصارف خانگی تنها یک چاپگر تک کاره باکیفیت کافی است.

سرعت و کیفیت چاپگرهای تک کاره عالی و استفاده آسان است. تعمیر پرینترهای یکبار مصرف آسان است و فضای کمی را اشغال می کنند. چاپگرهای چند کاره از نظر اندازه بزرگتر از چاپگرهای تک کاره هستند. پرینترهای چندکاره رنگی به قدری کیفیت بالایی دارند که فقط در دفاتر فنی و مهندسی یا ارائه دهندگان خدمات چاپ استفاده می شوند. پرینترهای لیزری سه کاره و پرینترهای لیزری چهار کاره از جمله پرینترهای چندکاره هستند.

چاپگر سه کاره به چه معناست؟

پرینتر لیزری سه کاره توانایی انجام سه کار چاپ، کپی و اسکن را دارد و در دسترس بودن آنها برای مراکز آموزشی و اداری بسیار مفید است.

چاپگرهای چهار کاره به چه معناست؟

یک پرینتر لیزری چهارگانه می تواند چهار عملکرد خاص از جمله چاپ، اسکن، کپی و فکس را انجام دهد. برای استفاده از عملکرد فکس در چاپگر چند منظوره، باید از سیم تلفن برای اتصال به تلفن ثابت استفاده شود.

اطلاعات بیشتر:  پرینتر لیزری چیست؟

  • مدیر آشنا شو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی