آشنا شو

آشنایی با صفحات وب مفید

آشنا شو

آشنایی با صفحات وب مفید

در این وبلاگ با بهترین سایتهای روز دنیا آشنا شو !

ویندوز سرور چیست و چه تفاوتی با ویندوز عادی دارد؟

دوشنبه, ۸ فروردين ۱۴۰۱، ۰۱:۴۵ ب.ظ

شاید به جرات بتوان گفت که هیچ فردی را نمی توانید پیدا کنید که از کامپیوتر استفاده کرده باشد و یک بار از سیستم عامل شرکت مایکروسافت یعنی ویندوز استفاده نکرده باشد! اما شاید خیلی از افراد ندارند که شرکت مایکروسافت علاوه بر سیستم‌عاملی که مخصوص کامپیوتر و دستگاههای خانگی می باشد، سیستم عاملی با نام ویندوز سرور دارد که کاربرد آن برای سرور ها می باشد. در این مطلب می خواهیم ویندوز سرور را معرفی می کنیم و تفاوت بین ویندوز عادی و ویندوز سرور را بررسی کنیم.

ویندوز سرور چیست؟

سرور ها کامپیوترهای قدرتمند همیشه روشنی هستند که به صورت ۲۴ ساعته در حال پاسخ دادن به درخواست ها و سرویس دهی به کلاینت های متصل به آن هستند.

 منظور ما از کلاینت رایانه یا هر وسیله دیگری است که به سرور متصل و از خدمات آن استفاده می‌کند.

 سرورها به نسبت یک کامپیوتر خانگی دارای وظایف بسیار زیاد و سنگین تری هستند که ممکن است هر سرور در حال خدمات رسانی به هزاران کلاینت باشد. سیستم عامل موجود بر روی سرور با سیستم عاملهای کامپیوترهای خانگی متفاوت باشد تا بتواند به خوبی با سخت افزار قدرتمند سرورها هماهنگ شود و تعامل خوبی با آن داشته باشد.

شرکت مایکروسافت نیز به همین منظور سیستم عاملی را تحت عنوان ویندوز سرور (Windows Server) معرفی کرده است که جهت نصب بر روی سرور ها می باشد. پس در واقع ویندوز سرور نسخه از سیستم عامل ویندوز است که جهت نصب و استفاده بر روی سرورها توسعه داده شده است.

تفاوت ویندوز سرور و ویندوز عادی چیست؟

اگر تصویری از محیط ویندوز سرور و ویندوز عادی را در اختیار شما قرار دهند به راحتی نمی توانید از لحاظ ظاهری تشخیص دهید که کدام یک ویندوز سرور و کدام یک ویندوز عادی است. هم ویندوز سرور و هم ویندوز عادی دارای ظاهری مشابه هستند.

هرآنچه درباره‌ی راهنمای خرید سرور اختصاصی ویندوز نیاز دارید

اما ویندوز عادی و ویندوز سرور دارای یک سری تفاوت ها هستند که در ادامه به آن می پردازیم.

دارا بودن نرم افزار های مختص کسب و کار

کسب و کارها به واسطه استفاده از ویندوز سرور ها می توانند نرم افزار های مختلفی را در دسترس داشته باشند که هر کدام می‌تواند بخشی از نیاز آنها را برطرف کرده و امکانات خاصی را برایشان فراهم کند که این امکانات در ویندوز عادی وجود ندارد. در ادامه به معرفی برخی از این امکانات می پردازیم.

سرویس مدیریت کاربر

به واسطه استفاده از ویندوز سرور شرکت ها می توانند فرآیند احراز هویت اکانت های کاربری که بر روی سرور آنها قرار دارد را به راحتی انجام دهند.

پروتکل پیکر بندی میزبان پویا

این پروتکل که با عبارت اختصاری DHCP شناخته می شود، این امکان را فراهم می‌کند که سرور به طور خودکار تصمیم بگیرد که کدام آدرس آی پی باید در اختیار کدام دستگاه موجود در شبکه سرور قرار بگیرد.

مدیریت فایل

امکان دیگری که ویندوز سرور در اختیار شرکت قرار می دهد این است که آنها می توانند فایل های شرکت خود را بر روی یک سرور دیگر و مرکزی قرار دهند و سپس بتوانند با تعیین سطح دسترسی مشخص کنند که هر شخص بتواند به کدام یک از این اطلاعات دسترسی داشته باشد.

محدودیت سخت افزاری کمتر در ویندوز سرور

ویندوز عادی تا ۲ ترابایت حافظه رم را پشتیبانی می کند اما اکثر افراد شاید نهایت از سیستم استفاده کنند که ۶۴ گیگابایت رم داشته باشد.

اما یک سرور ممکن است تا ۲۴ ترابایت حافظه رم داشته باشد در نتیجه باید سیستم عاملی ایجاد شده باشد که بتواند این میزان رم را پشتیبانی کند. ویندوز سرور محدودیت سخت‌افزاری کمتری نسبت به ویندوز عادی دارند و می توانند از سخت افزارهای قدرتمندتری را پشتیبانی کنند.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل ویندوز سرور و تفاوت آن با ویندوز عادی مورد بررسی قرار گرفت. ویندوز سرور و ویندوز عادی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به یکدیگر دارند اما ویندوز سرور به‌نسبت ویندوز عادی دارای یکسری امکانات ویژه تری است که کارآیی آن را در سرور ها افزایش می دهد.

  • مدیر آشنا شو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی