آشنا شو

آشنایی با صفحات وب مفید

آشنا شو

آشنایی با صفحات وب مفید

در این وبلاگ با بهترین سایتهای روز دنیا آشنا شو !

رویکرد میدان نقش جهان اصفهان

دوشنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۰۵:۵۷ ب.ظ

 

عمارت مسعودیه - تهران شمسه ۷۲پر و شمسههای ۱۲پر از جمله نقوشی هستند که در بخشهای زیادی از بنا دیده میشود. ارامنه یکی از گروه هایی هستند که در دوره شاه عباس اول صفوی به اصفهان مهاجرت داده شده اند. این بنا پیش از مهاجرت اشعریان از کوفه به قم بنا نهاده شد. به دلیل طولانى بودن از ذکر بقیه آیهها خودارى شده است. محل های عبور عابران پیاده با 13درصد مطلوب بودن، ورودی ساختمان ها ازنظر رمپ و پله استاندارد با 31درصد و همچنین عبور و پارک وسایل نقلیه در مسیرهای پیاده رو با 32درصد، شاخص های ضعیف تر در این خیابان بودند.نتیجه گیری: باوجود مشکل هایی همچون وجود وسایل نقلیه موتوری در پیاده روها که با کیفیت هایی مانند راحتی، آسایش سالمندان در ارتباط بوده، به نظر می رسد بررسی این کیفیت ها امری ضروری است؛ زیرا هر کدام از این کیفیت ها در فضاهای شهری راه را برای رسیدن به شهر دوستدار سالمند هموار می کند. کتیبه سنگیای نیز در این مکان از زیباترین مساجد تاریخی ایران قرار دارد که به خط یحیی الجمالی الصوفی در ستایش قرآن کریم نوشته شده است. بر روی این طاق یکی از سورههای مبارک قرآن نوشته شده که باعث میشود تا فضای آنجا حالتی عرفانی به خود بگیرد. چگونه به بازدید از کلیساهای جلفا اصفهان برویم؟ شما میتوانید نقشه کامل محله جلفا به همراه تمام جزئیات از جمله اطلاعات کامل ساختمانهای این محله را مشاهده و از طریق بلد با آنها ارتباط برقرار کرده و به آنها مسیریابی کنید. این کلیسا در شهرستان اصفهان، خیابان شرقی، میدان بزرگ جلفا واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۶۴۳ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همچنین در این مجموعه بیش از 700 گونه گیاهی متنوع را در کنار عناصر و سبک باغ های سنتی ایران می توان مشاهده کرد که سازگار با شرایط آب و هوایی اصفهان هستند.

مفاهیم خاصی در به کار بردن اشکال نقوش هندسی و میزان تکرار آن ها دیده می شود که به عنوان مثال، می توان به کاربرد شمسه های هشت پر و تکرار هشت بار نقوش مختلف هندسی اشاره نمود، که به احتمال بیانگر برخی اعتقادات مذهبی از جمله وجود هشت بهشت یا وجود هشت فرشته حامل عرش الهی هستند. ایجاد هوایی پاک، محیطی برای گذران اوقات فراغت، کمک به محیط زیست، ساختن باغ ایرانی با ترکیب فضاهای سنتی و معاصر و شناساندن گیاهان و گل ها به عموم مردم هم بخش دیگری از اهداف این مجموعه را تشکیل می دهند. در دورانی اینجا گردشگری رواج داشته، یک دوران میراث فرهنگی، یک دوران کتابفروشیها رونق داشته و حالا هم اغذیهفروشیها، اما ما نمیتوانیم دخالت کنیم و باید بگذاریم خود بافت و مردم تصمیم بگیرند چه میخواهند. نزدیکترین ایستگاه مترو به باغ گلها ایستگاه متروی سی و سه پل است که البته از آن ایستگاه تا مقصد را باید با تاکسی طی کنید. به گونه ای که در این سال، شهردار اصفهان به نام مصطفی خان مستوفی زمین های اطراف این پل را آزاد کرد و پس از باز کردن مجرای عبور آب، دیواری سنگی را در سمت شمال پل ساخت. این شبستان همچنین دارای طاق های گنبدی سراسری است که در قسمت مرکزی شان نورگیرهایی سنگی هشت ضلعی قرار دارد.

ساخت کاخ هشت بهشت در سال ۱۰۸۰ هجری قمری، مقارن با سومین سال سلطنت شاه سلیمان صفوی به اتمام رسید. گردآوری مطالب و داده های این مقاله با استفاده از داده های تاریخی، اسناد، عکس ها و تصاویر موجود صورت گرفته اما ضمن استفاده از اسناد و مدارک آرشیوی و کتب تاریخ مربوط به این دوره، از مصاحبه با اساتید مرمت گر (استاد ستراک نازاریان) و تاریخ نگار (استاد لئون میناسیان) ارامنه نیز بهره گرفته شده است. «مسجد وکیل شیراز» یکی از زیباترین مساجد تاریخی ایران بهشمار میآید. سپنجا، یک وب سایت ارائه دهنده ی سرویس اجاره ی منزل است که از طریق اون می توانید اقامتگاه های اجاره ای سراسر ایران را مشاهده کنید و منزل مورد نظر خود را رزرو کنید. مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: با هماهنگی کامل مقام قضائی، فرماندهی انتظامی و بخشهای مختلف ستادی، فنی و اجرایی مدیریت شهری، انتقال و بهرهبرداری آکواریوم ناژوان از شرکت سرمایهگذار خارجی به مدیریت ناژوان شهرداری اصفهان اجرایی شد و این مدیریت در راستای بهروزرسانی و ارائه خدمت اقدام خواهد کرد. ابتدا پایههای این مسجد در دوره ساسانی و بر روی آتشکدهای قرار داده شد و سپس در دورههای ایلخانی و تیموری بنای آن کامل شد. تله سیژ همان تله کابین است ولی بدون کابین ولی امنیت آن کامل می باشد و جای نگرانی نیست.

طبقه همکف این ساختمان دو قسمت دارد، قسمت شمالی که پلکان ساختمان را در خود جای داده و قسمت جنوبی که دفتری جهت ارائه بروشور و اطلاعات باغ و نمایش بذر گل ها در آن دایر است. شما در پاویون ورودی باغ گلهای اصفهان با ساختمانی دو طبقه روبه رو میشوید که محلی برای ارائه اطلاعاتی از باغ، بروشورهای تبلیغاتی و همچنین محلی برای نمایش بذر گلهای این باغ محسوب میشود. معمولاً از مهمان سراها و مهمانپذیرها برای اقامت ارزان استفاده میشود. هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. قدمت این مسجد به دوران صفویه باز می گردد و معماری فوق العاده آن سبب شده که نامش در لیست آثار ملی ایران ثبت گردد. منظور از فضای سرسبز و پر درخت، همان محیط باغ است که این پرندهها به سبب طبیعت و خوی آرام خود میتوانند بدون هیچ مزاحمتی به بازدید کنندگان و سایر پرندگان، در آنجا قدم بزنند. مسجد جمکران به سبب حضور مقبره حضرت معصومه (س) در نزدیکی آن و قرار گرفتن در شهر قم که جایگاه علمای شیعه است، به یکی از مساجد مهم و تاریخی ایران تبدیل شده است. یکی از بزرگترین مساجد ایران «مسجد گوهرشاد» در شهر مشهد است. در حال حاضر این مسجد تاریخی به عنوان مصلی نماز جمعه شهر ایمانشهر مورد استفاده قرار میگیرد و کلیه مراسم مذهبی شهر در این مکان تاریخی انجام میشود. از این مجموعه بیشتر برای برگزاری نمایشگاههای مختلف، مراسم جشنهای خاص و سخنرانیهای ویژه استفاده میشود. نتایج حاصل از آزمون ها نشان می دهد، عامل آسیب رسان پوسیدگی نرم در ساختار چوب پهن برگانی همچون چنار موجب تخریب دیواره های سلولی، افزایش رطوبت، کاهش دانسیته، سلولز و لیگنین شده اند که در نهایت منجر به افت مقاومت خمشی، فشاری، ضربه و کاهش سختی چوب تاریخی می شوند.

این درِ چوبی از گونه چنار می باشد، که آسیب پوسیدگی نرم توسط قارچ ها منجر به کاهش استحکام آن شده است. درواقع مسجد گوهرشاد یکی از زیباترین مسجدهای ایران، را باید شاهکاری از معماری و هنر ایرانی در دوره تیموری دانست. از شگفتیهای این مسجد باید به عناصر هندسی بهکار رفته در ساخت آن اشاره کرد. مسجد شاه اصفهان یکیدیگر از مسجدهای قدیمی ایران است که به زیبایی در میدان نقش جهان اصفهان میدرخشد. در این مقاله از اقامت ۲۴ با ما همراه باشید تا با زیبایی های جاذبه شگفت انگیز محله فهادان یزد آشنا شوید. ایستگاه اتوبوس پل بزرگهمر نیز در فاصله بسیار کمی از باغ گلها قرار دارد و با استفاده از چند خط میتوانید به آن برسید. برای دسترسی به این مجموعه میتوانید از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. قرار است در این مقاله از مجله گردشگری علیبابا، درباره یکی از میراث ارزشمند دوره تیموریان صحبت کنیم. قدمت این باغ که با نامهای باغ قوام، باغ موزه نارنجستان و باغ قوام الملک شناخته میشود به دوره قاجار میرسد. این موزه اهمیت و ارزش آب در منطقه کویری یزد را نشان میدهد. این مسجد با منارههای بلند و باشکوه خود قدرت هنر و معماری اسلامی را به جهانیان نشان میدهد. این عناصر هندسی با توجه به قدمت زیاد مسجد اما با دقت و وسواس فراوانی بهکار رفتهاند و همین موضوع باعث شده تا معماران امروزی از ساخت آن متحیر شوند. در وسط همین طبقه حوضی قرار دارد که به خاطر قناتی که از وسط آن میگذشته، هوا همیشه خنک و مطبوع بوده است. امیرچخماق به خاطر فعالیتهایی که در راستای سازندگی و عمران شهر یزد انجام داد، شهرت دارد. به همین خاطر در این مطلب رستاک هوم میخواهیم سراغ باغ گلهای اصفهان برویم و یکی از چشمنوازترین و منحصربهفردترین جاذبههای گردشگری این شهر را به شما معرفی کنیم.

از سال ۱۹۰۵ روند گسترش محوطه کلیسا نیز توسط ارامنه آغاز شد و ساختمانهای جدید در محوطه ساخته شدند.منبع عکس: chamedanmag.comموزه کلیسای وانک نیز درسال ۱۹۰۵ افتتاح شد و تا سال ۱۹۳۰ هم موزه و هم کتابخانه بود. گنبدهای این کلیسا از مشخصههای معماری این بنا هستند. وسعت این باغ حدود ۵ هکتار است که ۴۰۷ متر طول و ۱۲۲ متر عرض دارد.سردر ورودی، عمارت، حمام، شبکه آبرسانی و حوض اجزای تشکیل دهنده باغ است که در میان حصاری بلند از درختان محصور شدهاند و همچون نگینی سرسبز در دل کویر میدرخشد و چشمنوازی میکند. باغ گل های اصفهان در زمینی به وسعت 67 هزار متر مربع، در حاشیه زاینده رود است. ورودی باغ گل های اصفهان 5000 هزار تومان است. بنا به اسناد موجود حسینیه اعظم فقط در یک سال و در مسیر حرکت این دسته نزدیک به ۱۳ هزار راس قربانی تقدیم حسینیه گردید و علاوه بر آن بالغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نیز نذورات نقدی مردم تقدیم بارگاه گردید. مسئول روشن نگهداشتن آتش یعنی شخصی به نام هیربد، به طور روزانه و در چند نوبت قطعات خشک چوب درختانی همچون بادام یا زردآلو را در آتش میاندازد و آن را شعلهور میکند؛ چرا که این آتش متعلق به همه مردم است و همواره باید روشن بماند. «مسجد کبود تبریز» را باید یکی از زیباترین مساجد تاریخی ایران دانست. در سطح محوطه باغ گل های اصفهان همه جا چمن کاری شده و هکه قسمتهای باغچههای آنجا با طرحهای متنوعی فضای بینظیری را در باغ ایجاد کرده است، به طوری که بسیاری از بخشهای این باغ با گیاهان و گلهای فصلی یک ساله، دو ساله، دائمی و درخچههای زینتی مزین شده است. سطح کلی قطعات باغ چمنکاری و با پیش بینی انواع باغچه ها در طرحهای متنوع استفاده از گلهای فصلی یکساله، دو ساله، دائمی و درخچه های زینتی ممکن می گردد.

این مسئله باعث میشود تا برخی از مسجدهای ایران از لحاظ زیبایی و شگفتی در جهان برتر باشند. برخی از این بناها از گذشتههای دور تاکنون پابرجا مانده و شکوه و جلالشان انسان را متحیر میکند. اداره کل میراث فرهنگی تاکنون ترجیح داده باروی کشف شده در ایستگاه متروی اصفهان را یک دیوار عادی معرفی کند. طبق آمار تعداد مسجدهای ایران تاکنون 73 هزار باب بوده که بعضی از آنها بسیار مشهورند و ارزش تاریخی دارند. این بنای باارزش یکی از جاذبههای مهم گردشگری در شهر اصفهان بهشمار میآید. یکی از درختان سرو کهنسالی که در ایران همچنان استوار است، در شهر ابرکوه است که کهنسالترین سرو جهان به شمار میرود. بازی نور و رنگ در این مسجد آن را به یکی از جاذبههای شگفتانگیز شیراز تبدیل کرده است. عناصر تزئینی خاص و شگفتانگیز این مسجد آن را به زیباترین مساجد ایران تبدیل کرده است. مسجد اتابک بزرگترین مسجد در ایران است و در زمان انقلاب مشروطه جایگاه آزادیخواهان بود. اینجا مکانی بسیار مناسب برای بازدید خانوادههاست و حدودا دو ساعتی هم بازدید آن زمان میبرد. این بنا نخستین بار به دستور عمرو لیث صفاری ساخته شد و پس از تقریبا 100 سال به دستور شاه اسحق اینجو بنایی به نام خدایخانه یا دارالمصحف برای نگهداری قرآن در آن بنا نهاده شد. این باغ به عنوان یکی از اماکن گردشگری جذاب شهر اصفهان فضایی دلنشین را برای گردشگران فراهم می آورد. در پژوهش حاضر باور بنیادین این است که فرم نهایی اجزای تشکیل دهنده گنبدهای دوپوسته گسسته نار شاخص شهر اصفهان، به شکل مستقیم از نوع چینش آجرها و چگونگی قرارگیری کلاف ها از یک سو و توانمندی استادکارها نسبت به دانش هندسه عملی و نظری، از سوی دیگر، تاثیر می پذیرد. در این میان شاید بسیاری از افراد از معرفی باغ گلها اصفهان که مانند سرزمینی بهشتی و رؤیایی در نصف جهان است، بیخبر باشند.

باغ گلهای اصفهان را شاید نتوان با باغ گل کوکنهوف هلند هم اندازه و مشابه در نظر گرفت اما یقینا جایگزین شایسته ای برای ما ایرانیانی است که دیدن آن یک حسرت است. یادآور میشویم برای طراح فرش ایرانی در باغ گل اصفهان از انواع بوته گل های بسیار زیبا و همچنین گلهای فصلی استفاده شده که همیشه جلوهای زیبا و سرزنده را برای بازدیدکنندگان به نمایش بگذارد و حسی سرشار از آرامش و اصالت را به ایرانیان القا کند. بله باغ گل های اصفهان یکی از متفاوترین و خاص ترین دیدنی های اصفهان است که با گل رنگارنگ و زیبایش حال دلتان را خوب میکند و دقایقی خوش را در کنار بازدید از جاذبه های تاریخی این شهر برایتان در تور اصفهان خلق میسازد. این باغ با گل های زیبا و رنگارنگش دقایقی خوش را برایتان رقم می زند. در بخشهای مختلف باغ که قدم بزنید و انواع باغچهها را ببینید، اطلاعات جالبی درباره گلها و گیاهان به دست میآورید و با تماشای این همه زیبایی، تجربه متفاوت و بینظیری برایتان رقم خواهد خورد. مسلمانان در گذشته به سادگی زندگی میکردند. «مسجد آقابزرگ» یکی از بزرگترین مساجد ایران است که در لیست زیباترین مسجدهای ایران جای میگیرد. اجاره انواع مختلف اقامتگاه از کلبه جنگلی و خانه روستایی تا اجاره ویلا با قیمت مناسب و کیفیت خوب در رستاک هوم ممکن است. اگر تصمیم دارید که زمانی به اصفهان یا سایر شهرهای ایران سفر کنید میتوانید برای اجاره اقامتگاه به سایت رستاک هوم سر بزنید. مسافرین نوروزی سفر با اتوبوس را به دلیل اقتصادی تر بودن و همچنین امکان بازدید از شهرهای موجود در مسیر انتخاب می کنند. واژه «خاطره شهری» موضوعی است که همه متخصصان در همه شهرهای تاریخی دنیا حتی در یک پوسته نما موظف به حفظ آن هستند تا وقتی قدیمیهای شهر به آن فضا وارد میشوند نسبت به آن فضا احساس غربت نکنند، اگرچه ممکن است درون آن فضا تغییر کرده باشد؛ مثلاً موزه ارسای در پاریس (orsay museum) در گذشته، ایستگاه راهآهن بود و حالا به گالری آثار امپرسیونیستها تبدیلشده، ولی نمای آن و حتی تابلوی زمان حرکت قطارها و ساعت قدیمی ایستگاه را نگهداشتهاند تا احساس غربت به وجود نیاید؛ اما کافی است که به بدنه شرقی چهارباغ نگاه کنیم، آیا ما واقعاً پوسته قدیمی چهارباغ را نگهداشتهایم یا آنجا یک اتفاق ناهمخوان در حال وقوع است؟

شهر اصفهان به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری فراوان و زیبایی های چشم گیر به شهر نصف جهان شهرت دارد. در فضایی با وسعتی نزدیک به ۷ هزار متر مربع در حاشیه زایندهرود و در نزدیکی مرکز شهر باغی ساخته شد که علاوه بر زیبایی بصری جنبه تفریحی هم داشت باشد. همچنین اگر شما در سفرتان به اصفهان قصد اقامت در هتل های لوکس اصفهان را دارید، هتل پارسیان کوثر اصفهان و هتل عباسی این شهر گزینههای ایدهآلی برای اقامت شما در اصفهان به شمار میروند. این بنا دومین مسجد شیراز از لحاظ ارزش تاریخی است که سالانه افراد زیادی برای دیدن آن میروند. همچنین فرم های گوناگون کلاف های چوبی و خشخاشی ها و دلایل استفاده از آن ها عرضه شده است. گنبدهای دوپوسته گسسته در گذر زمان فرم های متنوع گوناگون در بخش اجزای اتصال دهنده خود داشته اند. یکی از مسجد های تاریخی ایران «مسجد جامع یزد» است که طی حدود 1000 سال و سه دوره تاریخی ساخته شده است. مسجد جامع قدیم در قرن ششم هجری قمری و به دستور گرشاسب از نوادگان "علاء الدوله کالنجار" ساخته شد و بنای اصلی مسجد کنونی از آثار "سید رکن الدین محمد قاضی" است. کلیسای قبطی در مصر مجموعه ای از آیین قدیم اسطوره ای قبطیان، افکار یونانی بخصوص افلاطون، اخلاق رواقی، ثنویت شرقی، الهیات توحیدی و ادیان موسی و عیسی(ع) بود که از دوران بطالسه در قبل از میلاد مسیح تا قرن هفتم میلادی فعالیت داشت.

چون مصر به وسیله مسلمین در 640 م فتح شد، فرهنگ و عرفان اسلامی از عناصر علمی آن تاثیر پذیرفت. اصفهان که در مسیر راههای اصلی مرکز ایران قرار دارد با جادههای آسفالته اصلی به تهران، کاشان، یزد، شیراز، شهرکرد و الیگودرز ارتباط دارد و از طریق راهآهن به تهران، بندرعباس و شیراز مرتبط است. «مسجد نو»، «مسجد جامع جدید» یا «مسجد اتابک» از جمله زیباترین مساجد قدیمی ایران است که قدمتی طولانی دارد. باغ گل های اصفهان یکی از جاذبه های متفاوتی است که در کنار بازدید از جاذبه های تاریخی این شهر تجربه جدیدی برای تان رقم می زند. این محدوده امروز وسعت زیادی پیداکرده و بازنگری مجدد ضوابط اختصاصی محدوده بافت تاریخی شهر برای تعیین محدوده واقعی بافت تاریخی شهر زنجان است. در این محدوده ای که مسجد جامع اصفهان واقع شده است رستوران های بسیار خوبی قرار دارند که برخی از این رستوران ها کافه نمکدان، رستوران قصر منشی، رستوران نقش جهان و رستوران شهرزاد می باشند. اگر خط مترو راه بیافتد، قطعا بار ترافیک در این محدوده برداشته میشود. قرار بر این نبود که اقدامات عمرانی و کفسازی چهارباغ در دو مرحله انجام شود، قرار بود ایستگاههای مترو زمانی که رو به اتمام است، کفسازیها نیز انجام شود و همزمان با بهرهبرداری از ایستگاههای مترو کف سازی ها نیز به اتمام برسد که خوشبختانه این کار انجام شد. این مسجد به دست «گوهرشاد بیگم» همسر یکی از پادشاهان تیموری (معینالدین شاهرخ تیموری) ساخته شد. پنجرههای مسجد نصیرالملک را با شیشههای صورتی ساختهاند بههمین دلیل به این مسجد لقب مسجد صورتی ایران را دادهاند. «مسجد جامع یزد» یکی از زیباترین مساجد قدیمی ایران است. در خرداد ماه سال ۱۳۹۹، با اقدام شهرداری و شورای شهر یزد، ملکهای مجاور این بنا خریداری و تخریب شد، تا مجدد گنبد منحصر بفرد آرامگاه ستی فاطمه، از داخل میدان قابل مشاهده باشد.

  • مدیر آشنا شو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی