آشنا شو

آشنایی با صفحات وب مفید

آشنا شو

آشنایی با صفحات وب مفید

در این وبلاگ با بهترین سایتهای روز دنیا آشنا شو !

دیابت نوع نکته: ثابت باشید

دوشنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۲، ۰۵:۱۰ ب.ظ

 

مقدار پروتئین روزانه 1.5-1 گرم بر کیلوگرم وزن بدن یا 20-15 درصد در دیابتی ها بجز بیماری کلیوی باعث بهبود سلامتی می شود. تمام انواع «آجیل» از جمله مواد کم کربوهیدرات هستند، سطح قند خون و کلسترول را کاهش میدهند و عملکرد انسولین را بهبود میبخشند. بنابراین توزیع ماکرونوترینت ها برای هر شخصی بر اساس ارزیابی الگوی رژیم غذایی, ترجیهات بیمار و هدفهای متابولیک تعیین می شود.علائق شخصی بیمار شامل آداب رسوم فرهنگ مذهب باورهای بهداشتی اهداف و اقتصاد و اهداف متابولیک راموقعی که برای تعیین بهترین رژیم غذایی کار می کنیم باید در نظر گرفته شود.این موضوع مهم است که هر عضو تیم مراقبت بهداشتی مجهز به دانش تغذیه شود تا بتواند بیماران خود را حمایت کند و دانش حود را با مد نظر گرفتن شواهد علمی تکمیل و در انتخاب رژیم غذایی مناسب بیماران را راهنمایی نماید.الگوهای غذایی مختلفی برای افراد دیابتیک نوع 2 و پره دیابتیک ها مورد قبول واقع شده است . و در کنار همه این مسائل باید هزینه داروها و توان مالی بیمار مورد توجه قرار بگیرد. خوب برای پاسخ به این سوالات چند چیز را باید حساب کنیم . قند قبل از غذا را با گلوکومتر اندازه می گیرم و یادداشت می کنم .

خوب حالا با این قند اضافه چه کار کنیم ؟ الکل می تواند با تأثیر بر کبد مکانیزم کنترل قند خون بدن را مختل کند. در پره دیابتیک ها برای جلوگیری از گسترش دیابت ,هدف درمان 10-7 درصد کاهش وزن می باشد.برای رسیدن به این هدف از دارو ها هم می توان استفاده کرد.دراین افراد با وزن مطلوب می توان تمرینات ورزشی هوازی و مقاومتی را انجام داد و الگوی رژیم غذایی مدیترانه ای مهم است.در خیلی از افراد چاق و دارای اضافه وزن با دیابت نوع 2,نیاز به کاهش وزن 5 درصد جهت رسیدن به نتایج سودمند در کنترل قند خون ,چربی و فشار خون می باشد.حتی کاهش وزن تا 15 درصد با توجه به ایمن بوده , توانایی و نیاز می تواند حداکثر سود را داشته باشد.در بیماران انتخاب شده علاوه بر رعایت کم کالری بودن رژیم غذایی , درمان دارویی و حتی جراحی متابولیک در رسیدن و نگه داشتن اهداف,a1c پایین و کاهش ریسک قلبی عروقی می تواند موثر باشد.

کربوهیدراتها تقریبا نیمی از کالری مورد نیاز بدن را تامین میکنند و بسیاری از غذاهای پرکربوهیدرات حاوی فیبر، ویتامین و مواد معدنی هستند. در نظر داشته باشید که تحت فشار سرد، روغن کانولا فرآیند طبیعی مشابهی را طی نمی کند و در نتیجه خیلی از چربی های اکسید شده و یا ترانس را ندارد.ترکیب اسید های چرب روغن کانولا به شکل زیر است:اشباع شده ۷ %اشباع شده ی خاص (Monounsaturated کمک کننده برای کاهش کلسترول) ۶۳ %امگا ۶ و امگا۳ (به نسبت ۲ به ۱) ۲۸ %خواص روغن کانولا برای قلب یادتان باشد که جایگزین کردن روغن کانولا به جای سایر روغن ها سبب افزایش دریافت اسید چرب امگا-۳ به نام اسید آلفا لینولئیک (مفید) می شود. طراحی بشقاب غذا این اجازه را به شما می دهد که مواد غذایی دلخواه را انتخاب نموده، اما با تغییر در اندازه ی سهم ها می توانید از هر گروه مواد غذایی، انتخاب های سالم تری داشته باشید. اگر دیابت نوع یک درمان نشود، کودک به وضعیت سخت تری به نام کتواسیدوز دیابتی مبتلا خواهد شد.

الگوهای رژیم غذایی شامل 1- رژیم غذایی مدیترانه ای 2-کم کربوهیدرات 3- گیاهخواری یا وجتاریان مقبول هستند ولی برای هر بیمار رژیم خاص خودش بر اساس علایق ,نیازها و اهداف بیمار مشخص شود.رژیم های با کربوهیدرات پایین برای دیابتیک نوع 2 و پره دیابتیک مفید است ولی برای زنان حامله و در حین شیردهی ,کسانی که بیماری خوردن دارند وبیماران کلیوی توصیه نمی شود و این رژیم کم کربوهیدرات, درکسانی که داروهای SGLT2 i بعلت ریسک احتمالی کتواسیدوز با احتیاط توصیه شود.برای بیماران دیابت نوع1 یک الگوی غذایی خاصی بر دیگری ارجح نمی باشد.متد بشقاب دیابتی بصورت شایع برای فراهم کردن وعده غذایی پایه بکار می رود و مشخص میکند که یک بشقاب 9 اینچی چگونه بر حسب کالری یا انرژی تقسیم کنیم. مقدار چربی روزانه در دیابتی ها مورد توافق نیست و درصد کالری مورد نیاز بر حسب شخص دیابتی تنظیم شودو براساس الگوی غذایی بیمار ,علائق و اهداف متابولیک تعیین می شود.موقعی که اهداف متابولیک و ریسک قلبی عروقی را در نظر میگیریم نوع چربی از مقدار ان مهمتر است و نیز درصد کالری مصرفی از چربی اشباع محدود شود.در مطالعاتی که انجام شده ثابت شده است که رژیم غذایی مدیترانه ای با تاکید چربی غنی از روغن های پولی غیر اشباع ومنو غیر اشباع در بهبود قند خون و چربی خون موثر است.چاشنی ها مانند امگا 3 تاثیر بیشتری نسبت به چربی های کامل ندارد.دیابتی ها خوردن چربی های اشباع و کلسترول لبنیات وچربی ترانس را محدود کنند.بجای ان از چربی های غیراشباع استفاده شود.

در این میان مصرف چربیهای حیوانی باید کمتر از 10 درصد کالری روزانه را فراهم کند. با این حال، اگر فشار خون بالا دارید، باید کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم در روز را هدف قرار دهید. 3-افزایش وزن 4- قند خون بالا در کسانی که مقدار زیاد مصرف می کنند.در دیابتی ها باید این ریسک ها آموزش داده شود و انها را تشویق کنیم تا قند خون خود را بعد مصرف الکل چک کنند تا دچار این ریسکها نشوند.رعایت این موضوع برای دیابتی ها و غیر دیابتی ها یکسان است.معیار مصرف در زنان یک واح نوشیدن ولی در مردان 2 واحد نوشیدن است. برای کسانی که مایعات شیرین قندی مصرف می کنند ,ممکن است در کوتاه مدت ,مایعات کم کالری شیرین را جایگزین ان بکنند.کلا ما باید مردم را به عدم مصرف مایعات شیرین قندی وحتی غیر غذایی تشویق کنیم و تشویق به مصرف آب تنها نماییم.اب بهترین نوشیدنی برای دیابتی ها است. 1-زنان حامله 2- زنان شیرده 3-بالغین پیر 4-رژیم غذایی گیاه خواران 5-کسانی که رژیم غذایی کم کالری و کم کربوهیدرات مصرف می کنند. 1- هیپوگلایسمی و یا 2- هیپوگلایسمی تاخیری مخصوصا در کسانی که از انسولین و داروهای ترشح کننده انسولین استفاده می کنند. انسولین تزریقی یا داروهای خوراکی ممکن است در صورت لزوم توسط پزشک کودک تجویز شود تا به شما در کنترل سطح قند خون فرزند کمک کند.

در کنار ویزیتهای دورهای و مصرف داروهای تجویزشده، با مشورت پزشک میتوان از توصیههای ذیل برای کاهش قند خون بهره گرفت. باشد.به شرطی که به اندازه معتدل مصرف شود.به نظر می رسد مصرف شیرین کننده های غیر غذایی اثرات بزرگی در کنترل قند خون نداشته باشد و موجب کاهش کلی کالری و کربوهیدرات می شود.مطالعات نشان می دهد,این مواد سودی در کاهش وزن دارند هرچند ولی مطالعه دیگر نشان داده که موجب افزایش وزن می شود.زمانی که این مواد باعث کاهش دریافت کالری و کربوهیدرات می شوند مردم باید مواظب باشند برای جبران آنها از منابع غذایی دیگر استفاده نکنند.بعضی آژانس ها مقدار مجاز مصرف آنها را تعیین کرده اند. مصرف چربیها نباید بیشتر از 30 درصد کالری روزانه شما باشد. مقدار پروتئین روزانه 0.8 گرم بر کیلوگرم وزن بدن باشد. مقدار نمک مصرفی در دیابتی ها مانند افراد عادی زیر 2.3 گرم توصیه میشود ولی محدودیت مصرف زیر 1.5 گرم حتی اگر فشار خون هم داشته باشد توصیه نمی شود.این مقذار نمک با توجه به,محاسبه بشقابی و وجود آن در غذا و از نظر قابل خرید بودن و مشکلات ناشی از توصیه غذا کم نمک بودن , در یک رژیم غذایی مقوی و مغزی در نظر گرفته شود.

و مسئله ی مهمی که باید بررسی شود را تیتر وار قرار داده ایمبیش از ۹۰ درصد روغن کانولا دستکاری ژنتیکی شده است.روغن کانولا روغنی پالایش شده است که اغلب بخشی از آن هیدروژنی شده تا پایداری آن افزایش یابد که این کار موجب ایجاد تاثیرات منفی بر روی سلامتی انسان می شود.روغن کانولا گیاهی تا به حال تحقیقات قابل اعتماد و بلند مدتی بر روی روغن کانولا GMO (Genetically Modified Organism) نشده است اما گزارش ها حاکی از آن است که تاثیرات زیادی بر روی کلیه، کبد و اعصاب می گذارد و این مسائل نیز در ارتباط با تاثیرات سؤ روغن های دیگر نظیر ذرت و سویا مشهود است.حال صرفا در مراحل روغن گیری صنعتی به علت اینکه از یک حلال سمی به نام هگزان (Hexane) برای استخراج کردن روغن از دانه ها به کار برده می شود، بعضی اوقات مقداری از این حلال سمی در روغن های مخصوص پخت و پز دیده شده است. به عنوان یک منبع قابل توجه از اسید چرب امگا۳ است. به عنوان مثال ، آرتریت روماتوئید ، یک بیماری خود ایمنی که به مفاصل حمله می کند ، می تواند با سندرم تونل کارپ همراه باشد.

در کودکانی که این وضعیت به وجود می آید، انسولین وجود ندارد. با مروری بر 25 مطالعه، مکمل های کروم سطح A1C را تا 6/0 درصد در بیماران مبتلا به دیابت نوع2 کاهش داد بطوری که میانگین کاهش سطح قندخون ناشتا در این بیماران در مقایسه با گروه دارونما حدود 21 میلی گرم بود. جذب ید را محدود می کند واسید های چرب نامطلوب دارد که انها را حذف می کنند تا کانولا بدست اید . در دیابتیک هایی که زمینه کمبود ویتامین یا املاح بدن وجود ندارد استفاده ازانها چه نوع گیاهی یا حیوانی توصیه نمی شود.اندازه گیری دوره ای ویتامین B12 در دیابتیک هایی که متفورمین مصرف می کنند مخصوصا اگر کم خونی و نوروپاتی محیطی داشته باشد ,توصیه می شود. منظور ماکرونوترینت همان کربوهیدرات ,پروتئین و چربیها می باشد.میکرو نوترینت شامل ویتامین ها و املاح معدنی مثل سدیم ,پتاسیم ,کلسیم,فسفر و غیره می باشد.یک در صد ایده الی برای کالری ناشی از کربوهیدرات ,پروتئین و چربی وجود ندارد. یک گرم کربوهیدرات و یک گرم پروتئین هر کدام معادل 4 کالری انرژی دارند.در حالیکه یک گرم چربی دارای 9 کالری انرژی می باشد. همچنین کربوهیدراتهایی که به عنوان انرژی مصرف نشده و یا به صورت گلیکوژن ذخیره نمی شوند می توانند به چربی تبدیل شده و در سلولهای چربی ذخیره شوند تا در صورت لزوم مورد مصرف قرار گیرند.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد متخصص داخلی لطفا از سایت ما دیدن کنید.

  • مدیر آشنا شو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی